“Amazon kommer!” – Panik eller jubel?

Amazon Fordele og Ulemper

Billeder herover er blot et lille udsnit af overskrifter fra artikler, som jævnligt kommer i medierne. Hvis man driver egen webshop eller blot har med detailbranchen at gøre, kan det ikke undgås at øjnene har en særlig opmærksomhed rettet mod overskrifterne med Amazon nævnt i diverse nyhedsmedier. Mange trækker desværre på skuldrene og tænker ikke videre over hvad det egentlig betyder for dem.

Det er et pragteksemplar af udtrykket “at sove i timen” – akkurat som Blockbuster gjorde overfor Netflix, Nokia overfor Apple, Taxiselskaber overfor Uber – and so on.

Det er derfor utrolig vigtigt at din virksomhed fra dags dato tager aktivt stilling til hvordan Amazon skal håndteres. Om det enten er at gå aktivt ind i Amazon eller aktiv at modstride, skal der tages en aktiv og velovervejet beslutning.

Herunder vil vi give dig de indledende overvejelser, så du selv kan vurdere om hvorvidt Amazon er en mulighed for jer.

Bagsiden af medaljen

• En online markedsplads kan blive en yderligere omkostning.
• Amazon er i bund og grund ligeglade med dig og dit brand – der skal bare sælges produkter.
• Meget lav kundekontakt – det står Amazon primært for.
• Muligvis høj konkurrence = Online markedspladser er en typisk prispresser. Kunderne har et væld af produkter at vælge imellem og hvis du ikke kan retfærdigøre din pris overfor kunderne, vil de vælge et billigere alternativ.
• Sælger du produkter med forholdsvis lav profitmargin (under 30%), kan online markedspladser æde overskuddet.
• Salg på Amazon er ikke nemt. Man skal gå aktivt ind i salg på Amazon, da konkurrenterne hele tiden optimere deres strategier.

Derudover bør man også overveje om de negative sider kan opveje den risiko der er, ved ikke at være synlig på Amazon, når både ens kunder og konkurrenter findes der.

Forsiden af medaljen

• Nå ud til langt flere potentielle kunder – der er over 300 millioner købeklare kunder på Amazon.
• Forbrugerne på Amazon er som nævnt, købeklare. Det vil sige, at der er gode chancer for højere konverteringsrater.
• Amazon (Fulfillment By Amazon, FBA), kan stå for hele logistikken og til en meget favorabel pris, da de arbejder i meget store skalaer.
• Selvom Amazon er ligeglad med dit brand, kan det stadig være en kraftig kanal til at opnå Brand Awareness.
• Sælger du produkter med forholdsvis høj profitmargin (over 30%), vil online markedspladser kun tage en lille bid af kagen, i bytte med højere salgsrater.

Forsiden af medaljen er grunden til hvorfor så mange virksomheder vælger at anvende Amazon som salgskanal.

En klog person sagde engang:
”If you can’t beat them – join them”

Vi håber at dette indlæg giver stof til eftertanke og sætter nogle tanker, samt overvejelser i gang, inden beslutningen træffes – for der skal tages en aktiv beslutning.

Derudover bør du kraftigt overveje at få lavet en professionel markedsanalyse ud fra netop jeres produktportefølje og dens potentiale på Amazon. Markedsanalysen giver kort sagt et indblik i udbuddet(konkurrenterne) og efterspørgslen(salgsrater) på platformen.
Det vil sige at markedsanalysen giver et yderligere begrundet valg om det er “go eller no go” og hvis det er et “go”, bør analysen bruges til jeres efterfølgende strategi på Amazon.
Hvis I gerne vil kende til jeres potentiale, så klik på “Markedsanalyse – kend jeres potentiale” og vi vil se på potentialet ud fra netop jeres produktportefølje.

Scroll til toppen