Seller Central vs. Vendor Central

Amazon Seller Central vs. Amazon Vendor Central

Hvilken "salgscentral" bør du vælge?

Den helt basale forskel på Seller Central og Vendor Central er i bund og grund hvem der i sidste ende sælger dine produkter til kunden. Det kan enten være dig som sælger eller man kan lade Amazon stå for det hele denne proces ved en invitation. Vendor Central fungerer således at Amazon køber produkterne direkte af dig som sælger, og så står Amazon for salget til kunderne, hvor Amazon bestemmer salgspris og markedsføringsengagementet. For at blive Vendor Seller skal man inviteres, hvilket kan lyde fint og fornemt. Med Seller Central, som også er det mest hyppige salgsmetode, er det derimod mere dig selv, som sælger direkte til kunderne, og dette kan alle oprette sig som. Der er store forskelle på hvordan disse to salgsmetoder fungerer, og du skal som sælger derfor være klar over forskellen på disse, især inden du takker ja til en ”fornem” Vendor-invitation, da det i mange tilfælde ikke nødvendig er rette metode for netop din virksomhed. 

Vigtigst af alt vil du med denne blog blive klogere på hvad forskellen er på FBA og FMB samt om det for dig vil være bedst at operere som Individual Seller eller Professionel Seller.

Alt dette bliver uddybet mere detaljere nedenfor, så du kan træffe det rigtig valg.

Seller Central eller Vendor Central

Hvad er Seller Central?

Amazon Seller Central er en salgscentral, hvor virksomheder kan markedsføre og sælge deres produkter direkte til kunden. Som sælger gennem Seller Central har man 2 muligheder for håndtering af de ordrer som kunderne laver af dine produkter gennem Amazon. Man skal derfor gøre sig overvejelser om man som sælger selv ønsker at stå for fragt, kundeservice og returneringer for hver individuel ordre som modtages, hvilket også er kaldet en FBM-Seller (Fulfillment By Merchant) eller om man i stedet vil lade Amazon klare sagerne for ens forretning, hvilket er kaldet en FBA-Seller (Fulfillment By Amazon).

Forskellen på FBA og FBM?

FBA

”Fulfillment by Amazon” betyder at du, som sælger, sender dine produkter til et af Amazons mange lagre, hvor produkterne opbevares indtil der kommer en ordre. Herfra vil Amazon stå for at plukke, pakke og fragte ordren samt håndtere returneringer, hvis kunden fortryder eller ønsker varen ombyttet. Dette er selvfølgelig ikke gratis, da man overlader disse arbejdsopgaver til Amazons beskæftigelse, og betales mod en række af små gebyrer. Dog er der mange fordele ved at benytte sig af denne fulfillment metode, kontra FBM, som gerne skulle opveje det gebyr som betales. Ved at oprette dig som FBA, kan Amazon garantere deres kunder at varerne findes på lager og at fragten sker hurtigst muligt – Amazon har nogle af verdens bedste fragtaftaler i sit setup! Kunderne kan se når et produkt sælges via FBA – nedenfor er givet et eksempel:

FBA Fulfilled By Amazon

FBM

Fulfillment By Merchant betyder at du, som sælger selv ønsker at stå for håndteringen af hver enkelt kundeordre, som kommer gennem Amazon. Du skal derfor selv stå for at plukke, pakke og fragte ordren ud til kunden, og dette skal gerne ske således at kunden modtager varen inden for ganske kort tid. Ved at vælge salg som FBM, så undgår man diverse gebyrer som man har ved FBA, hvor man betaler for lageropbevaring, plukning og fragt. Dog skal du selv stå med omkostningerne.

FBA-løsningen kan i mange tilfælde klart anbefales, da Amazon kan garantere deres kunder en hurtigt og korrekt levering. Dette har i sidste ende en kæmpe betydning for ens videre salgsproces hos Amazon, grundet hvis kunderne oplever en utilfredsstillende leveringstid ved FBM, så får du som sælger et ondt knytnæveslag af Amazon, som kan vælger at nedprioritere dig på rangerings-listen. I tilfælde af kunderne gentagne gange oplever et knæk i leveringsaftalen, kan Amazon finde på at udelukke dig som sælger fra platformen. Vælger man derfor en FBM-løsning, så er det vitalt for virksomheden at den har styr på sin levering, således Amazon ikke forringer ens salgsmuligheder.

Derudover så rangere Amazons algoritme A9 (organiske søgninger) generelt de produkter som er FBA højere, da Amazon ønsker at have så meget kontrol som muligt.

Flere vigtige valg skal tages!

Underordnet om man vælger at oprette sig som FBA eller FBM, så skal man som sælgende virksomhed også tage stilling til om man vil fungere som ”Professionel Seller” eller ”Individual Seller”. Hver gang man sælger et produkt gennem Amazon, skal der betales en fast procentmæssig kommission for at have solgt gennem dem. Kommissionen er forskellig afhængig at den enkelte produktkategori og ligger gennemsnitligt på 15%. Hvad er så forskellen på de to sælger-typer?

Individual Seller

Vælger man at oprette sig som ”Individual Seller” er det i bund og grund gratis at have sin konto hos Amazon. Man skal dog betale den faste kommission, samt et salgstillæg på $0.99, for hvert produkt, der sælges. Metoden er isæt fordelagtig for de virksomheder eller personer, som ikke forventer at sælge mere end cirka 40 produkter på platformen om måneden. Denne sælgermodel er altså god for de virksomheder, som:

  • Gerne vil i gang hurtigst muligt
  • Regner med at sælge færre end 40 produkter om måneden
  • Ikke føler at de har behov for værktøjer og rapporter til at analysere salget

Professional Seller

Som ”Professional Seller” betaler du hver måned et abonnementsgebyr på $39.99 for sælge gennem platformen. Derudover kommer der også den førnævnte faste kommission, men man slipper derimod for det ekstra gebyr på $0.99. Hvis man som virksomhed forventer at sælge over 40 produkter om måneden kan det klart anbefalelsesværdigt at benytte denne sælger-metode. Denne sælger model er velegnet til de virksomheder, som:

  • Regner med at sælge mere end 40 produkter om måneden
  • Ønsker at bruge de bagvedliggende værktøjer og fordele, til at foretage analyser og læse rapporter
  • Ser den store fordel i at konkurrere om The Buy Box/Købskassen

Udover at man som Professional Seller betaler et månedligt gebyr og dermed slipper for føromtalte salgstillæg på $0.99 for hvert solgte produkt, får man også adgang til en lang række andre fordele som kan ses her:

Amazon individuel professionel seller gebyr

Vælger man at starte sit salgseventyr på Amazon som Individual Seller, men på et senere tidspunkt ønsker at konvertere til en Professional Seller konto – så fortvivl ej – dette er selvfølgelig muligt.

Hvad er Vendor Central?

Amazon Vendor Central er som tidligere nævnt en salgscentral som man skal inviteres til af Amazon selv. Dog skal det siges, at hvis man finder denne salgscentral interessant for sin virksomhed, så kan man også ansøge om dette. Forskellen fra Seller Central er at man som Vendor bliver en form for leverandør til Amazon, fremfor sælger på platformen. Dette betyder at det er Amazon, som bestemmer salgsprisen, og at du som leverandør i princippet ikke har noget at skulle have sagt. Dette kan være farligt, hvis man ønsker at konkurrere via ens brandværdi, fremfor salgsprisen som Amazon næsten udelukkende konkurrere på. En stor konkurrencemæssig fordel, som man til gengæld får som Vendor er, at ens produkter bliver vist med et troværdighedsstempel, nemlig ”ships from and sold by Amazon”. Se eksempel på troværdighedsstempel nedenfor:

Vendor Solgt af Amazon

Denne salgscentral er derfor særligt attraktivt for de virksomheder, som er klar på at sælge store mængder af varer og ikke er bange for at konkurrere udelukkende på prisen. Vær opmærksom på ved denne form kan Amazon tildele dig dagbøder, hvis du ikke formår at levere når de bestiller. Da man bliver ”leverandør” for Amazon, slipper man desuden for diverse lageromkostninger og salgsgebyrer/provisioner, som findes ved Seller Central. Dog skal man vide, at Amazon i bund og grund er ligeglad med dit brand og kun vil have solgt produkter. Så hvis du har dit brand kært, bør du kraftig overveje om Amazons Vendor-invitation nu også er en god idé.

Nu har du fået et indblik i forskellen, samt fordele og ulemper, som salgscentralerne tilbyder dig som sælger. I hovedtræk kan man sige, at Seller Central er rettet mod brands og forhandlere, der ønsker øget vækst, mens Vendor Central er rettet mod brands og producenter, der ønsker at sælge engros.

Scroll til toppen